Olen leiponut useampia juustokakkuja, mutta en ollut aikaisemmin tehnyt uunissa paistettavaa juustokakkua. Vasta oli Pirkka-lehdessä ohje Mustikkamarmoroidusta juustokakusta, ohje löytyy täältä, ja se näytti niin ihanalta että oli pakko kokeilla. Ja koska se oli ensimmäinen laatuaan, niin ei voi ulkonäöllä koreilla.
Pintaan tuli halkeamia, mutta onneksi se ei makuun vaikuta. Ja myöhemmin luin jostain, että jos kakun jättää paistamisen jälkeen uuniin jälkilämpöön niin se estää halkeilun.
Olihan se herkkua. Itse laitoin tuon mustikan Piltti soseena, kun ei ollut enää pakastemustikoita.
Ja vähän on käsityötkin edistyneet, isommat vielä kesken, mutta jotain pientä on valmistakin. Äitini on neulonut meidän perheen naisväelle joululahjaksi sellaiset perustossut, samanlaiset luonnonvalkoiset kaikille, eriväriset napit vain koristeena. Minä olen sitten kuluttanut omani (ja esikoisen) tossut jo pohjasta puhki, joten täytyi saada uudet tilalle.
Vanhoista tossuista laskin silmukat ja katsoin mallin ja laitan sen muidenkin iloksi.
Kantapäästä aloitetaan, 44 silmukkaa tasona aina oikeaa (44 kerrosta) ja sen jälkeen suljettuna neuleena 1o 1n (34 kerrosta) ja lopuksi vain kavennukset. Koko 37.
Nämä on kyllä tosi ihanat jalassa, pysyy jalassa, myötäilee jalkaa ja ei kuitenkaan purista. Näihinhän voi laittaa koristusta oman mielen mukaan, itse laitoin napit kun löytyi sopivat.
Nyt meilläkin aurinko paistaa ja on mittarissa +10, vaikka aamulla oli oikein kunnon lumisade.
Eli aurinkoista viikonloppua kaikille :)
Neulomista, virkkausta, leipomuksia ja muita harrasteita kera miehen, kolmen tytön ja yhden koiran.
lauantai 20. huhtikuuta 2013
Haaste vastauksia
Sain joku aika sitten haasteen Koso-tädiltä ja nyt tuntuu olevan aikaa vastailla siihen. Töissä on ollut sen verran kiirettä viime viikkoina, että ei ole oikein ollut aikaa keskittyä tällaiseen.
Mutta... nyt pitäisi kertoa itsestäni tällaisia asioita:
Viisi asiaa, joita tarvitset päivittäin.
Kännykkä on ehdottomasti päivittäin tarpeen.
Arkena tarvitsen autoa.
Tietokone :)
Musiikkia, joko kuunneltuna tai itsekseen "lauleltuna".
Käsitöitä
Viisi kirjaa, joita suosittelet muille.
Ken Follet "Taivaan Pilarit", ehdoton.
James Herriot "Kaikenkarvaiset ystäväni", eläinten ystäville.
Dick Francis "Vaa'ankieli", liittyy hevosmaailmaan.
Laila Hietamies "Sonja", tsaarin aikaan.
John Grisham "Firma", jännitystä.
Viisi materialistista joululahja toivetta.
Tämä on kyllä hankala, mutta vaikka viisi kirjaa :)
Viisi paikkaa, jossa haluaisit käydä.
Rooma, sinne haluaisin palata uudelleen...
Garda-järvi, Pariisi, mutta oma maa mansikka ja
niin edelleen :)
Viisi elämänohjetta, jotka haluat jakaa muille.
Hymyile, se on ilmaista.
Koti on siellä missä sydän on.
Kuka kissan hännän nostaa, ellei kissa itse.
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Nuo taisi olla enemmänkin elämänviisauksia, mutta siinäpä ne on yhtä vailla.
Tämä haaste pitäisi laittaa eteenpäin viidelle blogille, jolla on alle sata seuraajaa, mutta tällä kertaa en jatka tätä. Mutta jos joku haluaa, niin voi ottaa tämän mukaansa ja laittaa eteenpäin.
Tänään kevätsää vähän yllätti aamukävelyllä, kun oli nollassa mittari ja oli pohjosen tuuli ja heittikin sitten lumisadetta. Mutta eihän se enää maahan jää.
Mukavaa viikonloppua kaikille :)
Mutta... nyt pitäisi kertoa itsestäni tällaisia asioita:
Viisi asiaa, joita tarvitset päivittäin.
Kännykkä on ehdottomasti päivittäin tarpeen.
Arkena tarvitsen autoa.
Tietokone :)
Musiikkia, joko kuunneltuna tai itsekseen "lauleltuna".
Käsitöitä
Viisi kirjaa, joita suosittelet muille.
Ken Follet "Taivaan Pilarit", ehdoton.
James Herriot "Kaikenkarvaiset ystäväni", eläinten ystäville.
Dick Francis "Vaa'ankieli", liittyy hevosmaailmaan.
Laila Hietamies "Sonja", tsaarin aikaan.
John Grisham "Firma", jännitystä.
Viisi materialistista joululahja toivetta.
Tämä on kyllä hankala, mutta vaikka viisi kirjaa :)
Viisi paikkaa, jossa haluaisit käydä.
Rooma, sinne haluaisin palata uudelleen...
Garda-järvi, Pariisi, mutta oma maa mansikka ja
niin edelleen :)
Viisi elämänohjetta, jotka haluat jakaa muille.
Hymyile, se on ilmaista.
Koti on siellä missä sydän on.
Kuka kissan hännän nostaa, ellei kissa itse.
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Nuo taisi olla enemmänkin elämänviisauksia, mutta siinäpä ne on yhtä vailla.
Tämä haaste pitäisi laittaa eteenpäin viidelle blogille, jolla on alle sata seuraajaa, mutta tällä kertaa en jatka tätä. Mutta jos joku haluaa, niin voi ottaa tämän mukaansa ja laittaa eteenpäin.
Tänään kevätsää vähän yllätti aamukävelyllä, kun oli nollassa mittari ja oli pohjosen tuuli ja heittikin sitten lumisadetta. Mutta eihän se enää maahan jää.
Mukavaa viikonloppua kaikille :)
maanantai 1. huhtikuuta 2013
Baktus-huivi
Tänään onkin aprilli-päivä, mutta aprillaukset taitaa jäädä vähemmälle kun on pyhäpäivä. Meillä tosin vedenkeitin teki oman pilansa aamulla, kun ei enää halunnutkaan lämmittää vettä. Katkaisija lonksutti tyhjää. Mies tosin sanoi, että hän voi sen aukaista ja katsoa mitä sen sisällä on. Eli saadaan takuu varmasti uusi vedenkeitin :) Ei siinä sitten auttanut kuin kaivaa esiin vanha kunnon vesipannu, joka oli meidän nuorimmaisella virpomisreissulla mukana.
Ja kun siihen lisää, että meille jouluksi laitettiin uusi induktioliesi, niin saman ajan varmaan vei kun vesi oli kiehunut.
Joku aika sitten löysin ikivanhaa Novitan Malibu-lankaa vanhasta kätköstä ja halusin pikaisesti keksiä käyttöä sille. Olin aikaisemmin tulostanut Baktus-huivin ohjeen jostain, mutta nyt en kyllä mistään enää löytänyt sitä että olisin voinut linkittää sen. Niinpä otin vaaleanpunaisen langan kokeiluksi ja neuloin tämän Baktuksen.
Ja siinä on kyllä sellainen ohje, että aivot voi laittaa narikkaan siksi aikaa. Sen verran helppo se oli. Lankaa oli vain kaksi kerää eli kaksisataa grammaa ja olisi ollut hyvä olla se yksi kerä vielä, mutta minkäs teet.
Olin ajatellut huivin tämän nahkatakin kaveriksi ja siihen se onkin aika passeli.
Suojaa hyvin, mutta ei ole liian lämmin.
Maanantaihan nyt on eli mukavaa alkavaa viikkoa :)
Ja kun siihen lisää, että meille jouluksi laitettiin uusi induktioliesi, niin saman ajan varmaan vei kun vesi oli kiehunut.
Joku aika sitten löysin ikivanhaa Novitan Malibu-lankaa vanhasta kätköstä ja halusin pikaisesti keksiä käyttöä sille. Olin aikaisemmin tulostanut Baktus-huivin ohjeen jostain, mutta nyt en kyllä mistään enää löytänyt sitä että olisin voinut linkittää sen. Niinpä otin vaaleanpunaisen langan kokeiluksi ja neuloin tämän Baktuksen.
Ja siinä on kyllä sellainen ohje, että aivot voi laittaa narikkaan siksi aikaa. Sen verran helppo se oli. Lankaa oli vain kaksi kerää eli kaksisataa grammaa ja olisi ollut hyvä olla se yksi kerä vielä, mutta minkäs teet.
Olin ajatellut huivin tämän nahkatakin kaveriksi ja siihen se onkin aika passeli.
Suojaa hyvin, mutta ei ole liian lämmin.
Maanantaihan nyt on eli mukavaa alkavaa viikkoa :)
sunnuntai 31. maaliskuuta 2013
Pääsiäistä
Eilen oli vielä työpäivä, mutta nyt nautitaan näistä ylimääräisistä vapaista. Ja mikäs tässä on nauttiessa, kun aurinko paistaa ja on aivan ihana keväinen ilma. Yöpakkasia on kyllä, mutta päivällä lumet saa kyytiä.
Meillä nuorimmainen oli tehnyt koulussa oikein ihanan, vähän erilaisen pääsiäispupun.
Lasipullosta vartalo ja siihen pupun pää ja helmet kaulaan, tyttöpupu ihan selvästi.
Itsellä kuuluu pääsiäisperinteisiin leipoa rahkapiirakkaa ja niin tänäkin vuonna.
Pellillinen tätä ihanuutta. Rahkaa ja säilykepersikkaa, riittää vähäksi aikaa.
Rauhallista pääsiäisen aikaa ja nauttikaa auringosta :)
Meillä nuorimmainen oli tehnyt koulussa oikein ihanan, vähän erilaisen pääsiäispupun.
Lasipullosta vartalo ja siihen pupun pää ja helmet kaulaan, tyttöpupu ihan selvästi.
Itsellä kuuluu pääsiäisperinteisiin leipoa rahkapiirakkaa ja niin tänäkin vuonna.
Pellillinen tätä ihanuutta. Rahkaa ja säilykepersikkaa, riittää vähäksi aikaa.
Rauhallista pääsiäisen aikaa ja nauttikaa auringosta :)
tiistai 26. maaliskuuta 2013
Patalappuja
Nyt teki mieli virkata taas patalappuja ja ihan vain omaan käyttöön tällä kertaa. Kaivelin lankavarastoani ja mietin sopivia väriyhdistelmiä ja päädyin lopulta vihreään ja punaiseen. Tämä osittain siksi, kun virkkaan patalaput kaksinkertaisina ja niihin menee yllättävän paljon lankaa ja näitä värejä löytyi sitten valmiiksi. Koristeluun pystyin onneksi hyödyntämään jämälankanyssykköitä.
Olisi kiva kokeilla muitakin patalappu-malleja, mutta kun olen tykästynyt tähän Eeron malliin ja se on kuitenkin yksinkertainen virkata, niin näitä sitten.
Tämä on luonnossa kirkkaamman vihreä ja oikein sopivan värinen näin pääsiäisenä.
Tämä onkin sitten oikein minun värinen patalappu. Ja tähän sain kaivella kaikki nyssäkkärasiat, että sain langat riittämään. Jostain syystä tätä pääväriä oli pienissä kerissä vähän joka paikassa ja yhdessä vaiheessa olin jo varma, että toinen puolikas saa eri värisen loppuosan, mutta onneksi lanka riitti :)
Nämä patalaput otankin heti käyttöön ja laitan taas käytössä rähjääntyneet vanhat "pitkälle matkalle".
Samalla kun pengoin lankakätköjäni, niin löysin (kehtaanko edes sanoa) neljä kerää Novitan Malibu-lankaa, joissa oli markkahinta tarjouslapussa :) Kaksi kerää oli tumman sinistä ja kaksi kerää vaaleanpunaista... keksinköhän niille vihdoin jotain käyttöä.
Tänä aamuna meillä oli jopa -20 mittarissa, mutta ei se aamukävelyä haitannut, kun tiesi että aurinko rupeaa aamun myötä lämmittämään.
Aurinkoista pääsiäisviikkoa kaikille :)
Olisi kiva kokeilla muitakin patalappu-malleja, mutta kun olen tykästynyt tähän Eeron malliin ja se on kuitenkin yksinkertainen virkata, niin näitä sitten.
Tämä on luonnossa kirkkaamman vihreä ja oikein sopivan värinen näin pääsiäisenä.
Nämä patalaput otankin heti käyttöön ja laitan taas käytössä rähjääntyneet vanhat "pitkälle matkalle".
Samalla kun pengoin lankakätköjäni, niin löysin (kehtaanko edes sanoa) neljä kerää Novitan Malibu-lankaa, joissa oli markkahinta tarjouslapussa :) Kaksi kerää oli tumman sinistä ja kaksi kerää vaaleanpunaista... keksinköhän niille vihdoin jotain käyttöä.
Tänä aamuna meillä oli jopa -20 mittarissa, mutta ei se aamukävelyä haitannut, kun tiesi että aurinko rupeaa aamun myötä lämmittämään.
Aurinkoista pääsiäisviikkoa kaikille :)
lauantai 23. maaliskuuta 2013
Pääsiäisen keltaista
Pääsiäinen lähestyy ja huomenna täällä kiertelee pikku virpojat. Muistin eilen onneksi kaupassa käydessä ostaa pääsiäisnoidille ja -pupuille jotain pientä annettavaa. Ja niinhän tuo meinasi meidänkin nuorimmainen vielä käydä virpomassa, mutta sanoi ettei käy kovin monessa paikassa, "kun ollaan jo isompia".
Viime vuoden Novitan kevätlehdessä oli muutama pääsiäisohje ja sieltä valitsin tällaisen tipun, jonka virkkasin.
Keltainen on Miami-lankaa ja muut jotain muuta, mitä sattui olemaan. Ja onneksi tipusen ei tarvitse olla yksin, kun muistin tehneeni joskus aikaisemmin virkatun pupun, jonka alkuperäinen kuva löytyy ainakin täältä.
Tässä kaverukset vierekkäin. Saa nähdä pysyykö tipu pääsiäiskoristeena, kun nuorimmainen oli heti omimassa sitä itselleen :)
Tänään oli ihana auringonpaiste jo heti aamusta, oli ihana käydä koiran kanssa aamukävely.
Huomisia virpojia odotellessa :)
Viime vuoden Novitan kevätlehdessä oli muutama pääsiäisohje ja sieltä valitsin tällaisen tipun, jonka virkkasin.
Keltainen on Miami-lankaa ja muut jotain muuta, mitä sattui olemaan. Ja onneksi tipusen ei tarvitse olla yksin, kun muistin tehneeni joskus aikaisemmin virkatun pupun, jonka alkuperäinen kuva löytyy ainakin täältä.
Tässä kaverukset vierekkäin. Saa nähdä pysyykö tipu pääsiäiskoristeena, kun nuorimmainen oli heti omimassa sitä itselleen :)
Tänään oli ihana auringonpaiste jo heti aamusta, oli ihana käydä koiran kanssa aamukävely.
Huomisia virpojia odotellessa :)
keskiviikko 20. maaliskuuta 2013
Ylipolven sukat
Tänään onkin kevätpäiväntasaus ja valon tuloa ei voi mikään enää estää. Ulkona on ihana auringonpaiste, mutta vähän vilpoisampi tuuli. Meillä on perhe viettänyt taas tautista aikaa, tällä kertaa influenssan merkeissä. Kaksi ensimmäistä sairastajaa kärsivät tautia pitkän kaavan mukaan, mutta kun vanhimmalla tytöllä oli sunnuntaina jo aamusta vähän kuumetta, niin kiikutettiin hänet heti lääkärille. Todettiin influenssa ja sai siihen lääkekuurin, kun maanantaina piti olla virkeänä ruotsin yo-kirjoituksissa. Kuumetta taisi silloinkin olla, mutta jaksoi kuitenkin tehdä kokeen. Enää olisi perjantaina uskonnon kirjoitus ja sitten urakka olisi tällä erää ohi.
Viimeksi taisin mainita, että villasukkia meillä on ihan tarpeeksi jokaisella, mutta eipä ollut mitään puhetta pitemmistä villasukista. Olin aikaisemmin ostanut Dropsin Fabelia ihan muuhun tarkoitukseen, mutta sitten löysin kivan oman näköisen ohjeen ylipolven sukkiin täältä.
Ja niinhän sitä piti aloittaa niiden tekeminen. Ohje oli todella yksinkertainen ja hyvä niin, kun oli ensimmäiset pitkät sukat mitä neuloin.
Tänään sain ne sitten valmiiksi, kun olin tässä itsekin muutaman päivän toipilaana taudista. Ja niin kuin kuvasta näkyy aurinko paistaa oikein kirkkaasti.
Ja tässä valmiit sukat jalassani ja nämä sukat jää nyt ihan minulle itselleni. Malli ja väri oli sen verran "omani", että tykkään näistä tosi paljon.
Aurinkoa ja valoa toivotellen kaikille :)
Viimeksi taisin mainita, että villasukkia meillä on ihan tarpeeksi jokaisella, mutta eipä ollut mitään puhetta pitemmistä villasukista. Olin aikaisemmin ostanut Dropsin Fabelia ihan muuhun tarkoitukseen, mutta sitten löysin kivan oman näköisen ohjeen ylipolven sukkiin täältä.
Ja niinhän sitä piti aloittaa niiden tekeminen. Ohje oli todella yksinkertainen ja hyvä niin, kun oli ensimmäiset pitkät sukat mitä neuloin.
Tänään sain ne sitten valmiiksi, kun olin tässä itsekin muutaman päivän toipilaana taudista. Ja niin kuin kuvasta näkyy aurinko paistaa oikein kirkkaasti.
Ja tässä valmiit sukat jalassani ja nämä sukat jää nyt ihan minulle itselleni. Malli ja väri oli sen verran "omani", että tykkään näistä tosi paljon.
Aurinkoa ja valoa toivotellen kaikille :)
tiistai 12. maaliskuuta 2013
Haaste Minnalta
Sain jo jokin aika sitten haasteen Minnalta ja lupasin tässä loman aikana yrittää vastata siihen. Ja nyt on loma vietetty ja viimeinen vapaapäivä menossa ennen töiden alkua. Eli en jättänyt ainakaan viime tinkaan. Tällaisia kysymyksiä sieltä haasteesta löytyi:
1.Mikä on kunnianhimoisin käsityöhaaveesi?
Minulla ei ole varsinaisesti mitään tiettyä haavetta käsitöiden suhteen, mutta aikomuksena on ollut että saisin joskus virkattua päiväpeitteen meidän parisänkyyn.
2. Mikä on ollut kunniahimoisin toteutuneista käsitöistä?
Olen aina ollut "huono" tekemään isoja töitä, ei ehkä ole pitkäjänteisyyttä tarpeeksi vaan pitäisi saada nopeasti valmiiksi. Mutta nuorena virkkasin ruutuvirkkauksella ison "seinävaatteen", mikä oli aikamoinen saavutus. Alkuperäinen ohje oli johonkin muuhun kuin virkkaukseen ja siinä lopputulos olisi ollut huomattavasti pienempi.
Tämä virkkaus on kooltaan 90cm x 90cm ja tämä oli meillä aikoinaan seinällä kehystettynä ja tummalla taustalla. Olen monesti miettinyt, että miten tätä voisi "jatkojalostaa".
3.Jos sinulla olisi aikaa ryhtyä tekemään käsitöitä, jääkö joskus aloittamatta, kun ei osaa päättää mitä?
Ei jää aloittamatta, kun yleensä on aina joku mielessä mitä seuraavaksi tehdä.
4. Mitä käsityötä teet mieluiten?
Tällä hetkellä virkkaaminen ja neulominen on aikalailla yhtä mieluisaa. Ja monesti onkin pari käsityötä yhtä aikaa tekeillä, (isoäidin neliötä ja sukkaa), joista voi valita sen hetken mielentilaan sopivaa tekemistä.
5.Liittyykö ammattisi käsin tekemiseen?
Ei liity ollenkaan, olen kaupassa töissä.
6.Vallitseeko työpisteessäsi (tai missä ikinä välineitä säilytätkään) totaalikaaos vai narskuvanpuhdas säntillisyys?
Taitaa olla se hallittu kaaos. Langat on aikalailla järjestyksessä, mutta olohuoneessa, missä teen käsitöitä on sitten levällään vähän kaikenlaista lankaa ja ohjetta.
7. Mitä käsityömateriaalia sinulla on varastossa valmiina odottamassa, mutta et ole koskaan tehnyt siitä mitään. Kuinka kauan olet sitä säilönyt?
Ei taida olla varsinaisesti mitään pitkäaikaisesa säilytyksesä ollutta, ehkä muutama lankakerä, jotka on jääneet käyttämättä. Ja on myös nappirasia, johon olen kerännyt nappeja "poistuvista" vaatteista ja nappeja tarvitsen aika harvoin.
8.Millaisessa mielentilassa teet käsitöitä? Korskuen kohti kunniakasta lopputulosta kaamealla faartilla? Nautiskellen, rauhoittuen? Miten?
Käsitöitä tulee tehtyä sohvalla rauhassa usein telkkaria katsoen tai radiota kuunnellen.
9. Nyt alkaa mielikuvitus loppua näiden kysymysten kanssa, mutta oletko sinä keksinyt joskus mielestäsi jonkun aivan uuden idean tai toteutustavan käsitöissäsi?
Eipä ole tullut keksittyä.
10.Minkä kouluarvosanan antaisit käsityötaidoillesi?
Olen aina ollut sellainen keskitien kulkija eli taitaa se olla kahdeksan se minun numero.
11. Mikä on sinulle rakkain jonkun muun tekemä käsityö?
Oma äitini on tehnyt niin paljon käsitöitä, että todella hankala valita jotain tiettyä, mutta laitan tähän kuvan hevosvillapuserosta, jonka äitini teki noin kymmenisen vuotta sitten vanhimmalle tytölle, kun tämä oli ala-asteella.

Tämä kuva tulikin isona, kun kopioin sen eri paikasta, mutta tämä on nuorimmaiseni tekemä joululiina ehkä eka-tokaluokalla, ja tämä on myös ollut mielestäni ihana.
1.Mikä on kunnianhimoisin käsityöhaaveesi?
Minulla ei ole varsinaisesti mitään tiettyä haavetta käsitöiden suhteen, mutta aikomuksena on ollut että saisin joskus virkattua päiväpeitteen meidän parisänkyyn.
2. Mikä on ollut kunniahimoisin toteutuneista käsitöistä?
Olen aina ollut "huono" tekemään isoja töitä, ei ehkä ole pitkäjänteisyyttä tarpeeksi vaan pitäisi saada nopeasti valmiiksi. Mutta nuorena virkkasin ruutuvirkkauksella ison "seinävaatteen", mikä oli aikamoinen saavutus. Alkuperäinen ohje oli johonkin muuhun kuin virkkaukseen ja siinä lopputulos olisi ollut huomattavasti pienempi.
Tämä virkkaus on kooltaan 90cm x 90cm ja tämä oli meillä aikoinaan seinällä kehystettynä ja tummalla taustalla. Olen monesti miettinyt, että miten tätä voisi "jatkojalostaa".
3.Jos sinulla olisi aikaa ryhtyä tekemään käsitöitä, jääkö joskus aloittamatta, kun ei osaa päättää mitä?
Ei jää aloittamatta, kun yleensä on aina joku mielessä mitä seuraavaksi tehdä.
4. Mitä käsityötä teet mieluiten?
Tällä hetkellä virkkaaminen ja neulominen on aikalailla yhtä mieluisaa. Ja monesti onkin pari käsityötä yhtä aikaa tekeillä, (isoäidin neliötä ja sukkaa), joista voi valita sen hetken mielentilaan sopivaa tekemistä.
5.Liittyykö ammattisi käsin tekemiseen?
Ei liity ollenkaan, olen kaupassa töissä.
6.Vallitseeko työpisteessäsi (tai missä ikinä välineitä säilytätkään) totaalikaaos vai narskuvanpuhdas säntillisyys?
Taitaa olla se hallittu kaaos. Langat on aikalailla järjestyksessä, mutta olohuoneessa, missä teen käsitöitä on sitten levällään vähän kaikenlaista lankaa ja ohjetta.
7. Mitä käsityömateriaalia sinulla on varastossa valmiina odottamassa, mutta et ole koskaan tehnyt siitä mitään. Kuinka kauan olet sitä säilönyt?
Ei taida olla varsinaisesti mitään pitkäaikaisesa säilytyksesä ollutta, ehkä muutama lankakerä, jotka on jääneet käyttämättä. Ja on myös nappirasia, johon olen kerännyt nappeja "poistuvista" vaatteista ja nappeja tarvitsen aika harvoin.
8.Millaisessa mielentilassa teet käsitöitä? Korskuen kohti kunniakasta lopputulosta kaamealla faartilla? Nautiskellen, rauhoittuen? Miten?
Käsitöitä tulee tehtyä sohvalla rauhassa usein telkkaria katsoen tai radiota kuunnellen.
9. Nyt alkaa mielikuvitus loppua näiden kysymysten kanssa, mutta oletko sinä keksinyt joskus mielestäsi jonkun aivan uuden idean tai toteutustavan käsitöissäsi?
Eipä ole tullut keksittyä.
10.Minkä kouluarvosanan antaisit käsityötaidoillesi?
Olen aina ollut sellainen keskitien kulkija eli taitaa se olla kahdeksan se minun numero.
11. Mikä on sinulle rakkain jonkun muun tekemä käsityö?
Oma äitini on tehnyt niin paljon käsitöitä, että todella hankala valita jotain tiettyä, mutta laitan tähän kuvan hevosvillapuserosta, jonka äitini teki noin kymmenisen vuotta sitten vanhimmalle tytölle, kun tämä oli ala-asteella.
Ja nyt tämä pusero on ollut ahkerassa käytössä nuorimmaisella tytöllä. Minulla oli itselläkin pikku tyttönä melkein samanlainen äitini tekemä valkoinen heppapusero ja se oli kyllä mieleinen.

Tämä kuva tulikin isona, kun kopioin sen eri paikasta, mutta tämä on nuorimmaiseni tekemä joululiina ehkä eka-tokaluokalla, ja tämä on myös ollut mielestäni ihana.
Nyt minun kuuluisi keksiä 11 uutta kysymystä ja laittaa tämä haaste eteenpäin viidelle.
En aio keksiä uusia kysymyksiä, nämä olivat niin haastavat, että "laitan vahingon kiertämään" ja nämä eteenpäin. Haasteen heitän seuraaville:
Pärrelle Pärren Puikoille
Suppikselle Onnen ihania silmukoita-blogille
Outille Outin oikein nurin-blogille
Lankakeijulle Silmukkasatuja-blogille
Nipille Taimitarhaan
Kyllä se kevät sieltä tulee, vaikka tänä aamuna meillä olikin huikeat -26 mittarissa. Mutta nyt taas aurinko paistaa ja lämmittää, että mittari näyttää alle kymmentä jo. Huomenna alkaa arkinen aherrus, mutta kyllä tällä lomanvietolla jaksaakin.
Aurinkoisia päiviä toivotellen :)
sunnuntai 10. maaliskuuta 2013
Lomailua
Kohta rupeaa olemaan talviloma vietetty, mutta ihanuuksien ihanuus, maanantai ja tiistai on vielä vapaapäiviä.
En ole mikään jääkiekon ystävä, mutta loma aloitettiin jääkiekko-ottelulla. Käytiin nimittäin katsomassa kummipojan ottelua, kun tämä pelaa A-pojissa. Onhan se jo aikamiesten touhua ja hyvinhän se kummipoika pärjäsi, teki yhden maalin ja syötti yhden. Ja olihan se mukavaa vaihtelua itsellekin.
Kotona touhuttiin kaikenlaista, mitä ei normaalina arkena jouda tekemään. Vaatehuoneesta kävin läpi vanhempien tyttöjen vanhoja vaatteita ja niin sai nuorimmainen taas "uusia" vaatteita käyttöönsä.
Yhtenä päivänä saatiin tehtyä nuorimmaisen kanssa viidensadan palan palapeli, jonka tyttö sai joululahjaksi. Ja olihan siinä keskimmäinenkin välillä tekemässä, kun odotteli hiusvärin vaikutusta.
Kuvan takana näkyykin meidän laskettelumonoja ja kypäriä, kun olimme seuraavana päivänä lähdössä Syötteelle laskettelemaan. Ja niinhän siinä kävi, että se oli juuri se pahin lumimyräkkäpäivä mikä sattui kohdalle. Rinteet oli pehmeällä lumella ja lunta satoi ja tuuli oli kova eli ei mikään mukava päivä laskettelulle. Mutta meillä lasketteluun kuuluu aina myös makkaranpaisto.
Nuotiolla mustuneiden makkaroiden syönti kuuluu asiaan. Kotimatkalla jouduttiin Oulun ohi ajamaan keskustan kautta, kun oli ne lumimyräkän aikaansaamat pahat kolarit moottoritiellä. Ja olihan se ajokeli todella huono.
Eilen oli tytöillä karkkipäivä eli makeaa mahan täydeltä, kun tein suklaafondueta.
Seuraavalla kerralla pitää kyllä muistaa laittaa jotain raikastakin dipattavaa, kun näillä eväillä lähti aika äkkiä makian nälkä.
Ja joka aamu tuli ulkoiltuakin, kun kävimme pitkän kävelylenkin koiran ja miehen kanssa.
Tässä olemme moottorikelkan jäljillä. Tuolla reitillä on kiva käydä, kun koira saa juoksennella vapaasti jos ei ole muita kulkijoita. Tänään sattuikin tässä melkein jo kodin lähellä tulemaan vapaana juossut koira vastaan ja tunnistettiin se nuorimmaisen kaverin koiraksi. Se seurasi meitä pihaan ja antoi lopulta kiinni, että sain vietyä sen sitten omaan kotiinsa.
Tietysti tuli myös tehtyä käsitöitä, mutta mitään ei ole valmiina. Pitempiaikainen peiteprojekti etenee tasaiseen tahtiin ja yksi uusi neulonta on päässyt alulle.
Tänään menemme taas katsomaan kummipojan jääkiekko-ottelua iltapäivällä ja huomenna alkaakin lapsukaisilla jo arki.
Oikein ihanaa ja aurinkoista tulevaa viikkoa kaikille :)
En ole mikään jääkiekon ystävä, mutta loma aloitettiin jääkiekko-ottelulla. Käytiin nimittäin katsomassa kummipojan ottelua, kun tämä pelaa A-pojissa. Onhan se jo aikamiesten touhua ja hyvinhän se kummipoika pärjäsi, teki yhden maalin ja syötti yhden. Ja olihan se mukavaa vaihtelua itsellekin.
Kotona touhuttiin kaikenlaista, mitä ei normaalina arkena jouda tekemään. Vaatehuoneesta kävin läpi vanhempien tyttöjen vanhoja vaatteita ja niin sai nuorimmainen taas "uusia" vaatteita käyttöönsä.
Yhtenä päivänä saatiin tehtyä nuorimmaisen kanssa viidensadan palan palapeli, jonka tyttö sai joululahjaksi. Ja olihan siinä keskimmäinenkin välillä tekemässä, kun odotteli hiusvärin vaikutusta.
Kuvan takana näkyykin meidän laskettelumonoja ja kypäriä, kun olimme seuraavana päivänä lähdössä Syötteelle laskettelemaan. Ja niinhän siinä kävi, että se oli juuri se pahin lumimyräkkäpäivä mikä sattui kohdalle. Rinteet oli pehmeällä lumella ja lunta satoi ja tuuli oli kova eli ei mikään mukava päivä laskettelulle. Mutta meillä lasketteluun kuuluu aina myös makkaranpaisto.
Nuotiolla mustuneiden makkaroiden syönti kuuluu asiaan. Kotimatkalla jouduttiin Oulun ohi ajamaan keskustan kautta, kun oli ne lumimyräkän aikaansaamat pahat kolarit moottoritiellä. Ja olihan se ajokeli todella huono.
Eilen oli tytöillä karkkipäivä eli makeaa mahan täydeltä, kun tein suklaafondueta.
Seuraavalla kerralla pitää kyllä muistaa laittaa jotain raikastakin dipattavaa, kun näillä eväillä lähti aika äkkiä makian nälkä.
Ja joka aamu tuli ulkoiltuakin, kun kävimme pitkän kävelylenkin koiran ja miehen kanssa.
Tässä olemme moottorikelkan jäljillä. Tuolla reitillä on kiva käydä, kun koira saa juoksennella vapaasti jos ei ole muita kulkijoita. Tänään sattuikin tässä melkein jo kodin lähellä tulemaan vapaana juossut koira vastaan ja tunnistettiin se nuorimmaisen kaverin koiraksi. Se seurasi meitä pihaan ja antoi lopulta kiinni, että sain vietyä sen sitten omaan kotiinsa.
Tietysti tuli myös tehtyä käsitöitä, mutta mitään ei ole valmiina. Pitempiaikainen peiteprojekti etenee tasaiseen tahtiin ja yksi uusi neulonta on päässyt alulle.
Tänään menemme taas katsomaan kummipojan jääkiekko-ottelua iltapäivällä ja huomenna alkaakin lapsukaisilla jo arki.
Oikein ihanaa ja aurinkoista tulevaa viikkoa kaikille :)
maanantai 4. maaliskuuta 2013
Kinuskia ja kettuilua
Tänään oli meidän perheen naisväellä ensimmäinen virallinen talvi/hiihtolomapäivä. Loman alku ei ainakaan ole mennyt ihan suunnitelmien mukaan, siivous on vieläkin tekemättä, mutta enpä ota mitään ressiä siitä asiasta. Eilen halusin leipoa täytekakun loman ja miehen nimipäivän kunniaksi ja siinä "tuhraantuikin" koko päivä. Oli nimittäin sen verran isotöinen kakku, mutta todella herkullinen.
Ohje on Kinuskikissan kirjasta kinuskikermakakku ja aivan ihanan makuinen. Koristelu jäi vähän puolitiehen, kun mies oli kahvikupin ja kakkulapion kanssa vieressä odottamassa, että milloin saa palasen :)
Aamulla oli tämän verran kakkua jäljellä. Tästä näkee täytteenkin, johon tuli kinuskikerman sekaan puolukkaa. Sopi todella hyvin.
Tänään meillä kävi minun vanhempanikin maistelemassa kakkua ja nyt ei ole enää kuin neljännes jäljellä.
Jokin aika sitten katsoin eteisen kaapista vaatevarastoa ja totesin, että meidän tytöt ei tarvitse tällä hetkellä yhtiäkään villasukkia, kun on useampi käyttämätön pari odottamassa pitäjäänsä. Ja mitenhän siinä sitten kävi? Aloitin tekemään kettukuvioisia villasukkia, joihin kuvion otin täältä. Neuloin ihan eri väreillä eli perinteisellä Pihlaja-karkki värityksellä, mitä on näkynyt monien muidenkin tekemänä.
Valkoinen lanka on Nallea ja värilliset jotain lankavarastosta löydettyä.
Kettu vähän lähempää. Ja täytyy kyllä sanoa, että tuo kirjoneule oli taas sellaista, että lanka tuntui kiristyvän turhan kireälle.
Nämä on nyt kuvattuna omissa jaloissani, mutta päätyivät lopulta kuitenkin nuorimmaisen käyttöön.
Meillä on vielä lomaa jäljellä ja käymme näillä näkymin päiväseltään Syötteellä laskettelemassa. Varmaan tulee muutama lasku tehtyä, mutta polvet ei enää kovin kestä sitä hommaa. Toivotaan, että sää suosii meitä.
Mukavaa maaliskuuta toivotellen :)
Ohje on Kinuskikissan kirjasta kinuskikermakakku ja aivan ihanan makuinen. Koristelu jäi vähän puolitiehen, kun mies oli kahvikupin ja kakkulapion kanssa vieressä odottamassa, että milloin saa palasen :)
Aamulla oli tämän verran kakkua jäljellä. Tästä näkee täytteenkin, johon tuli kinuskikerman sekaan puolukkaa. Sopi todella hyvin.
Tänään meillä kävi minun vanhempanikin maistelemassa kakkua ja nyt ei ole enää kuin neljännes jäljellä.
Jokin aika sitten katsoin eteisen kaapista vaatevarastoa ja totesin, että meidän tytöt ei tarvitse tällä hetkellä yhtiäkään villasukkia, kun on useampi käyttämätön pari odottamassa pitäjäänsä. Ja mitenhän siinä sitten kävi? Aloitin tekemään kettukuvioisia villasukkia, joihin kuvion otin täältä. Neuloin ihan eri väreillä eli perinteisellä Pihlaja-karkki värityksellä, mitä on näkynyt monien muidenkin tekemänä.
Valkoinen lanka on Nallea ja värilliset jotain lankavarastosta löydettyä.
Kettu vähän lähempää. Ja täytyy kyllä sanoa, että tuo kirjoneule oli taas sellaista, että lanka tuntui kiristyvän turhan kireälle.
Nämä on nyt kuvattuna omissa jaloissani, mutta päätyivät lopulta kuitenkin nuorimmaisen käyttöön.
Meillä on vielä lomaa jäljellä ja käymme näillä näkymin päiväseltään Syötteellä laskettelemassa. Varmaan tulee muutama lasku tehtyä, mutta polvet ei enää kovin kestä sitä hommaa. Toivotaan, että sää suosii meitä.
Mukavaa maaliskuuta toivotellen :)
tiistai 19. helmikuuta 2013
Fabelia kokeilussa
On se vaan niin ihanaa, kun päivät on valoisia jo pitkälle alkuiltaan. Eilen sattui taas vapaapäiväksi aurinkoinen ja ihana päivä, ettei paremmasta tietoa. Koiran kanssa kävin pitemmän lenkin, mutta muuten olinkin sisällä ja ihmettelin, että miten voikaan olla niiiiin likaiset ikkunat :)
Vapaapäivänä halusin tietysti leipoa jotain ja testasin "Uudet suklaaherkut"-kirjasta uutta ohjetta. Sieltä löytyi sellainen ihanuus kuin Suklaakolapiiras. Lähikaupasta ei löytynyt oikeanlaista kermaa, mikä vaikutti jonkin verran täytteen rakenteeseen, mutta sain kuin sainkin piiraan valmiiksi. Ja ainakin jääkapissa olon jälkeen se on oikein makoisaa ja pintakin vähän jähmeämpää.
Suklaan alla on kerros vaaleaa kolaa. Kuva ei tee ihan oikeutta piiraalle, mutta maku on sitäkin parempi.
Eilen sain myös valmiiksi Dropsin Fabelilla neulotut villasukat. Yleensä olen tehnyt villasukat paksulla sukkalangalla, joten tämä oli vähän erilaista kokeilua. Ihan kiva oli neuloa ja kivalta tuntui valmiit sukatkin. Vaikkakin sukat tuli keskimmäiselle tyttärelle yhteen sopivaksi hänen one piece -haalarin kanssa.
Ihan perussukkaa, johon tein pienen kolmiokuvion varteen. Lyhyt varsi, että voi helpommin pitää koulussa.
Tässä villasukat yhdessä haalarin kanssa. Värit sointuu aika hyvin yhteen.
Oikein aurinkoisia kevättalven päiviä toivottelen kaikille :)
Vapaapäivänä halusin tietysti leipoa jotain ja testasin "Uudet suklaaherkut"-kirjasta uutta ohjetta. Sieltä löytyi sellainen ihanuus kuin Suklaakolapiiras. Lähikaupasta ei löytynyt oikeanlaista kermaa, mikä vaikutti jonkin verran täytteen rakenteeseen, mutta sain kuin sainkin piiraan valmiiksi. Ja ainakin jääkapissa olon jälkeen se on oikein makoisaa ja pintakin vähän jähmeämpää.
Suklaan alla on kerros vaaleaa kolaa. Kuva ei tee ihan oikeutta piiraalle, mutta maku on sitäkin parempi.
Eilen sain myös valmiiksi Dropsin Fabelilla neulotut villasukat. Yleensä olen tehnyt villasukat paksulla sukkalangalla, joten tämä oli vähän erilaista kokeilua. Ihan kiva oli neuloa ja kivalta tuntui valmiit sukatkin. Vaikkakin sukat tuli keskimmäiselle tyttärelle yhteen sopivaksi hänen one piece -haalarin kanssa.
Ihan perussukkaa, johon tein pienen kolmiokuvion varteen. Lyhyt varsi, että voi helpommin pitää koulussa.
Tässä villasukat yhdessä haalarin kanssa. Värit sointuu aika hyvin yhteen.
Oikein aurinkoisia kevättalven päiviä toivottelen kaikille :)
torstai 7. helmikuuta 2013
Laskiaisen odottelua
Meillä on ollut nyt alku viikko kunnon sairastelua, kun on vatsatauti vaivannut. Ensimmäisenä sairastui nuorimmainen, sitten mies ja sen jälkeen keskimmäinen. Oireina on ollut oksentelu ja kuume. Muutaman päivän on aina kestänyt eli aika helpolla on mennyt ohi.
Käsidesi on ollut ahkerassa käytössä ja itse olen kiertänyt rätin kanssa desinfioimassa oven kahvoja, valokatkaisijoita ja kaikkea mahdollista. Minä ja vanhin tyttö ollaan vielä säästytty ja toivotaan, että se jostain syystä kiertää meidät. Vanhimmalla tytöllä alkaa huomenna yo-kirjoitukset äidinkielellä ja nyt jännitetään, että pysyykö terveenä. Niiden koululla on kuitenkin mahdollisuus tehdä sairaanakin koe kotona ja saavat oman valvojan paikalle, mutta toivotaan että sitä ei tarvita.
Maanantaina olin vapaalla ja sain vihdoin leivottua pullaa, jota olen jo pitkään aikoinut leipoa.
Edessä on kunnon voisilmäpullia ja takana on tulevia laskiaispullia. Sain vielä leivottua kanelisolmupullia, joita normaalisti aina teen.
Nuorimmainen tyttö sanoi joku aika sitten, että haluaisi vähän pidemmän tuubihuivin, kun aikaisempi on turhan tiukka. Niinpä tein Puro-langasta vähän pidemmän huivin palmikko kuviolla.
Huivissa on ainakin kolmea eri Puro-langan värisävyä.
Palmikko vähän lähempää.
Tänään huivi oli jo ollut kaulassa ja oli kuulemma "ihan hyvä" :)
Luistavaa tulevaa laskiaista kaikille :)
Käsidesi on ollut ahkerassa käytössä ja itse olen kiertänyt rätin kanssa desinfioimassa oven kahvoja, valokatkaisijoita ja kaikkea mahdollista. Minä ja vanhin tyttö ollaan vielä säästytty ja toivotaan, että se jostain syystä kiertää meidät. Vanhimmalla tytöllä alkaa huomenna yo-kirjoitukset äidinkielellä ja nyt jännitetään, että pysyykö terveenä. Niiden koululla on kuitenkin mahdollisuus tehdä sairaanakin koe kotona ja saavat oman valvojan paikalle, mutta toivotaan että sitä ei tarvita.
Maanantaina olin vapaalla ja sain vihdoin leivottua pullaa, jota olen jo pitkään aikoinut leipoa.
Edessä on kunnon voisilmäpullia ja takana on tulevia laskiaispullia. Sain vielä leivottua kanelisolmupullia, joita normaalisti aina teen.
Nuorimmainen tyttö sanoi joku aika sitten, että haluaisi vähän pidemmän tuubihuivin, kun aikaisempi on turhan tiukka. Niinpä tein Puro-langasta vähän pidemmän huivin palmikko kuviolla.
Huivissa on ainakin kolmea eri Puro-langan värisävyä.
Palmikko vähän lähempää.
Tänään huivi oli jo ollut kaulassa ja oli kuulemma "ihan hyvä" :)
Luistavaa tulevaa laskiaista kaikille :)
sunnuntai 27. tammikuuta 2013
Vapaan viikonlopun aikaansaannoksia
Meillä on nyt ollut töissä paljon sairaana porukkaa, on ollut mahatautia ja flunssaa, näitä iänikuisia kiusankappaleita. Sittenhän sitä on itsekukin joutunut joustamaan ja olemaan töissä enemmän kuin normaalisti. Niinpä minullakin on nyt pitkästä aikaa ollut vapaa viikonloppu ja olen kyllä nauttinut.
Joulun jälkeen teki mieli kovasti leipoa pullaa, mutta pullat on vieläkin leipomatta. Eilen sain kuitenkin sen verran leivottua, että tein pitkästä aikaa mangojuustokakkua. Ja olihan se hyvää :)
Tuo päällä oleva kiille oli vähän arvoitus miten onnistuu, kun en muistanut, että mistä se ohjeen olin katsonut. Mutta hyvin se kuitenkin onnistui.
Olen joskus aikaisemmin neulonut nuorimmaiselle tyttärelle niin sanotut "aluslapaset" eli lämpimät lapaset woolista, jotka mahtuu hyvin toisten lapasten tai kinttaiden alle. Nuorimmainen sanoikin tässä kovien pakkasten aikaan, että ei ole palellut käsiä, kun on ollut lapaset kinttaiden alla.
Meidän keskimmäinen tytär on oikea vilukissa käsien suhteen, yleensä kädet on sisälläkin kylmät, vaikka muuten olisi lämmin.
Niinpä sain hänellekin neulottua tällaiset aluslapaset woolista. On täyttä villaa ja varmasti lämpimät.
Yritettiin hyödyntää ulkona valoa, vaikka taivas olikin harmaana.
Neuloin pienen palmikon koristeeksi. Pienen siksi, kun en ole paljoa neulonut palmikoita. Tuota palmikkoa oli kiva tehdä, pitäisi kokeilla vähän leveämpääkin mallia jossain vaiheessa.
Meille on luvattu lumisadetta varmaan viikoksi eteenpäin, että tietää minkälaista hyötyliikuntaa saa iltasella harrastaa.
Mukavaa sunnuntaita ja alkavaa viikkoa :)
Joulun jälkeen teki mieli kovasti leipoa pullaa, mutta pullat on vieläkin leipomatta. Eilen sain kuitenkin sen verran leivottua, että tein pitkästä aikaa mangojuustokakkua. Ja olihan se hyvää :)
Tuo päällä oleva kiille oli vähän arvoitus miten onnistuu, kun en muistanut, että mistä se ohjeen olin katsonut. Mutta hyvin se kuitenkin onnistui.
Olen joskus aikaisemmin neulonut nuorimmaiselle tyttärelle niin sanotut "aluslapaset" eli lämpimät lapaset woolista, jotka mahtuu hyvin toisten lapasten tai kinttaiden alle. Nuorimmainen sanoikin tässä kovien pakkasten aikaan, että ei ole palellut käsiä, kun on ollut lapaset kinttaiden alla.
Meidän keskimmäinen tytär on oikea vilukissa käsien suhteen, yleensä kädet on sisälläkin kylmät, vaikka muuten olisi lämmin.
Niinpä sain hänellekin neulottua tällaiset aluslapaset woolista. On täyttä villaa ja varmasti lämpimät.
Yritettiin hyödyntää ulkona valoa, vaikka taivas olikin harmaana.
Neuloin pienen palmikon koristeeksi. Pienen siksi, kun en ole paljoa neulonut palmikoita. Tuota palmikkoa oli kiva tehdä, pitäisi kokeilla vähän leveämpääkin mallia jossain vaiheessa.
Meille on luvattu lumisadetta varmaan viikoksi eteenpäin, että tietää minkälaista hyötyliikuntaa saa iltasella harrastaa.
Mukavaa sunnuntaita ja alkavaa viikkoa :)
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)

